cross departmental cooperation

איך גיבוש צוות מקדם שיתוף פעולה בין מחלקתי

פורסם ב-6 במאי 2019 על ידי René Wittek

חברות מחולקות ליחידות ארגוניות כבר מתקופת המהפכה התעשייתית. זה הגיוני, מאחר שהחלוקה מאפשרת לשלב משימות ופעילויות קשורות ולשתף משאבים.

בכל אופן, זה מגיע גם עם אתגרים. על מנת לייעל בקלות, החברות צריכות להבטיח שהמחלקות עובדות ומתפקדות יחד. הארגונים חייבים להתמודד באופן מתמיד עם הקשיים הקשורים למבנה ולפתור אותם. כמובן, זה ידוע לכל. רוב החברות משתמשות בתרשימים ארגוניים כדי להדגים כיצד בארגון שלהם העובדים ביחידה ארגונית אחת עובדים יחד עם היחידות האחרות.

עם זאת, לא מספיק רק ליצור את התנאים המבניים כדי שמחלקות ועובדיהם יוכלו לתקשר בצורה חלקה אחד עם השני. יש ליצור את הנסיבות כך שהעובדים ירצו לעשות זאת.

cross functional cooperation

מחלקות - קבוצה חברתית?

מסוציולוגיה ופסיכולוגיה חברתית, אנו מכירים תופעות שונות שהופכות את שיתוף הפעולה הבין קבוצתי לקשה. הדוגמאות כוללות סטראוטיפים של קבוצות פנים לעומת קבוצות חוץ . אף על פי שתופעות אלו אינן מתארות במפורש את שיתוף הפעולה של היחידות הארגוניות, הן מגלות כי ליחידים בקבוצות יש לעיתים קרובות הסתייגויות לגבי פרטים מקבוצות אחרות.

מחקרים שונים וניסויים מראים כי תחושת השייכות בתוך קבוצה בולטת במיוחד כאשר האלמנטים האינדיבידואלים דומים מאוד במונחים חברתיים. הדמיון החברתי אינו מוגבל רק לאלמנטים כגון רמת השכלה ומעמד הכנסה, אלא גם מגדר, צבע עור ותחביבים. זה נראה סביר כי מחלקות עם התמחות בפונקציות מסוימות נוטות להיות ברמות דומות של חינוך והכנסה. על בסיס הנחה זו, הדבר עלול לגרום למחלקה כזו ליצור קבוצה החברתית משלה בתוך החברה.

קבוצת פנים, קבוצת חוץ וסטראוטיפים

יצירה זו של קבוצת פנים שאדם מזדהה איתה פסיכולוגית כחבר בה, גורמת להעדפה כלפי קבוצת הפנים ולהיעדר העדפה דומה כלפי קבוצת החוץ. העדפה וזיקה אלה לקבוצת הפנים על פני קבוצת החוץ, או כל מי שנתפס מחוץ לקבוצה, יכולות לבוא לידי ביטוי במקום העבודה במגוון דרכים.

כמה פעמים שמעתם כינויי גנאי קצת הומוריסטים ומרומזים לצוותים בארגון שלכם? "החנונים מ- EDP". "אלה שיושבים שם למעלה". "הצבים מהייצור". בנוסף, קבוצות חוץ מתויגות לעתים קרובות כתירוץ לאי השגת מטרות או יעדים. ("אנחנו יכולים לעבוד טוב יותר, אבל מחלקת חשבונות מונעים מאיתנו לעשות זאת", "היינו יכולים למכור את קו המוצרים החדש לפני זמן רב, אם מחלקת השיווק היו טובים יותר"). חשיבה "קבוצתית" זו יכולה להוביל לכך שעובדים ממחלקות שונות לא ירצו לעבוד יחד.

הסתייגויות אלה הן בעיקר דעות קדומות, המתעצמות כאשר הקבוצות מבודדות את עצמן מאחרים. מחזוריות זו יכולה להפוך שיתוף פעולה מחלקתי בחברות ללא יעיל, למרות שהתנאים המבניים קיימים.

על מנת לנטרל תופעות אלה, החברות צריכות באופן קבוע לבצע פגישות צוות משותפות. במהלכן יש לחלק יחידים מהמחלקות השונות לצוותים לביצוע פעילות גיבוש צוות משותפת. וכן, ניתן לשוחח על שיתוף פעולה בין מחלקתי.

cross departmental cooperation

Beat the Box מקרב בין מחלקות

בפעילות גיבוש הצוות החווייתית, Beat the Box, הקבוצה כולה מחולקת לצוותים קטנים, לכולם תיבת סגורה משלהם על השולחן. קדימון וידאו קצר ומרגש מציג למשתתפים את הפעילות: קול מסתורי מאתגר את כולם לעצור את הספירה לאחור בתוך 90 דקות. כל הכלים שהם צריכים נמצאים בתיבה הנעולה ובמזוודות נעולות בפנים, כך שכולם צריכות להיפתח באמצעות פתרון חידות. בתחילה מאמינים המשתתפים כי מדובר בתחרות, שכן המשתתפים מתחלקים לצוותים, וככל הנראה לכל הקבוצות יש אותם חומרים ואין הוראה לשתף פעולה.

בהתחלה כל צוות מנסה לפתוח את הקופסה שלו או את המזוודות שלו מהר ככל האפשר. אולם, עם התקדמות המשחק, הצוותים מבינים שהם יצטרכו גם את התוצאות של הקבוצות האחרות, כדי להיות מסוגלים לעצור את הספירה לאחור. הקבוצות (מקבילות למחלקות) חייבות אפוא לשתף תוצאות (מקבילות לתוצאות העבודה) על מנת שיוכלו לעצור את הספירה לאחור (מקבילה ליעד החברה).

גיבוש צוות משפר את שיתוף הפעולה הבין מחלקתי

גיבוש צוות זה, אפוא, מתמקד בשני היבטים שונים כדי לשפר את שיתוף הפעולה הבין-מחלקתי: מצד אחד, הקבוצה כולה מחולקת לקבוצות קטנות, כך שעובדים ממחלקות שונות צריכים לעבוד יחד. שיתוף פעולה פעיל זה והמטרה המשותפת הקשורה אליו יכולים להוביל למחיקת הדעות הקדומות וכך להרגעת החשיבה וההתנהגות בקבוצה. מצד שני, המשתתפים יזכרו באמצעות המשחק שזה הכרחי שמחלקות בחברה לא יאבדו את המטרה המשותפת שלה.




René Wittek

מייסד ושותף מנהל ב- Spielgestalter

רנה וויטק הוא פסיכולוג חברתי שנהנה לזהות את האתגרים הנוכחיים הניצבים מול חברות, ומחפש דרכים חדשניות להתמודדות איתם.

כל הכתבות

קריאה מומלצת